Herman Vonk: Vliegopleidingen

30 april 2009

Het Paasnummer van het weekblad Elsevier bevat een artikel over een met name genoemde vliegschool onder de titel 'Handel in jongensdroom'. Bij het lezen van het artikel lijkt de journalist een passende titel voor de inhoud te hebben gevonden. Er wordt positief naar de toekomstige groei van de luchtvaart gekeken en de daarbij behorende behoefte aan nieuwe verkeersvliegers. De bezochte vliegschool ziet op dit moment geen probleem in de aanname van nieuwe kandidaten, want er zijn mogelijkheden genoeg. Er wordt daarbij gewezen op de bij de vliegtuigbouwers geplaatste bestellingen door diverse maatschappijen, waaronder een grote bestelling van Lion Air, gevestigd in Indonesië.

Natuurlijk is het prettig om naar de toekomst te kijken en de aanwezige positieve elementen er uit te halen, maar het blijft een feit dat het nu economisch even wat minder gaat. En dat heeft ook effect op vliegopleidingen. Uiteraard merk je dat door de afname van het aantal aanmeldingen voor opleidingen voor de privé vlieger (sport en recreatie). Tevens zie je dat er bij studenten, die in deze periode hun verkeersvliegopleiding afronden, helaas weinig tot geen uitzicht is op een baan op korte termijn.

Bij een wervend en enthousiasmerend verhaal over de leuke aspecten van de opleiding tot en het beroep van verkeersvlieger, zou men echter ook even de mogelijk minder positieve aspecten als gevolg van de huidige krediet crisis moeten noemen. Je hoeft maar een paar jaar terug te gaan, 9/11, om een pakkend voorbeeld van een crisis te zien, die een forse terugval betekende in het aantal beschikbare functies voor verkeersvliegers.

Er wordt zeker niet gestopt met de opleidingen, maar gerenommeerde vliegopleidingen zullen wel degelijk kritisch kijken naar het aantal studenten dat men de komende periode toelaat tot de opleiding voor verkeersvlieger.

Men zal daarmee kunnen voorkomen dat er een stuwmeer van afgestudeerde vliegers zonder baan ontstaat. Een stuwmeer dat dan zou bestaan uit jongelui met een torenhoge studieschuld, maar zonder het inkomen dat noodzakelijk is om de lasten van die schuld te kunnen verminderen. Juist dan zullen de discussies op sites als Airwork.nl weer volop op gang komen. Die jongelui zullen dan verontwaardigd reageren op de nu geïdealiseerde voorstelling van zaken, zonder dat de sector zou hebben gewezen op de mogelijke nadelige gevolgen van de huidige kredietcrisis. Kortom het zou de sector een slechte naam bezorgen. Daar zal de opleidingssector dan nog heel lang last van kunnen hebben, want we weten het allemaal 'succes komt te voet, maar gaat te paard'.

Het artikel suggereert overigens dat vliegscholen, verbonden aan luchtvaartmaatschappijen, het aantal op te leiden kandidaten reduceert omdat deze scholen specifiek voor de eigen vloot opleiden en deze vliegers elders niet terecht zouden kunnen. De laatste is natuurlijk je reinste kolder. Die scholen leiden prima kandidaten op, die overal ter wereld en bij elke maatschappij inzetbaar zijn.

Maar de crisis draagt er toe bij dat overal ter wereld luchtvaartmaatschappijen het aantal arbeidplaatsen moeten reduceren. Ook de realisatie van een aantal geplaatste orders voor nieuwe vliegtuigen zal mogelijk niet geheel lukken. In het artikel wordt daar verder niet op ingegaan. Maar ook al zullen de geplaatste orders voor maatschappijen in het Verre Oosten wel volledig worden gerealiseerd, dan biedt dat nog geen garantie voor in Europa opgeleide 'ab initio' vliegers. De functie is daar misschien wel beschikbaar, maar de kandidaten zullen over aanvullende financieringsregelingen moeten beschikken, want de salarissen in dat deel van de wereld komen lang niet overeen met die in West Europa, waar men wel de grote opleidingsschuld (> € 100.000,-) moet aflossen.

Zonder deze kanttekeningen krijgt de titel 'Handel in jongensdroom' in Elsevier een cynische betekenis.

Herman Vonk
Directeur Martinair Vliegschool

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Copyright Reismedia BV 2019