Paul Grove: Een maand minister, nu al helderziende

Paul Grove
18 december 2017

De nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, geeft haar mening over een vliegveld in zee. In haar opinie is een vliegveld op een eiland in zee niet haalbaar.

Knap, zonder dat er ooit onderzoek is gedaan naar een vliegveld aan het eind van een dijk, weet ze dit te vertellen. Uit haar hoofd weet ze de prijs ook al, tientallen miljarden. Nog erger, het hele kabinet Rutte 3 is het met haar eens.

Ze is natuurlijk wel een expert, dat valt niet te ontkennen. Van wethouder van Oisterwijk, in de provinciale staten van Brabant, vervolgens paar jaartjes belasting- en premievrij inkomen in Brussel. Zo heeft ze de nodige luchtvaartkennis opgedaan. Met haar Fintech-achtergrond mag je toch verwachten dat ze zo’n uitspraak alleen maar doet, na zorgvuldig onderzoek.

Ik durf er wat om te verwedden dat ze nog nooit van het plan SchipholKatwijk heeft gehoord. Maar ze weet al dat het onhaalbaar is. Zij baseert haar mening waarschijnlijk op een oud onderzoek naar een vliegveld in zee met een aantal drijvende startbanen die ook nog kunnen ronddraaien. Verbonden met een 30 km lange miljarden kostende tunnel aan het vaste land. Een plan van een bedrijf wat 0,0 verstand heeft van vliegen, anders waren ze niet met zoiets onzinnigs gekomen. Toch werd dit plan onderzocht. Ieder verkeersvlieger zou naar zijn voorhoofd wijzen. Een landingsbaan die met eb en vloed meters omhoog en omlaag gaat. Bovendien ronddraait met de wind. Tjonge tjonge tjonge.

Ik hoor de discussie in de cockpit al, is het straks met de landing vloed, springtij, of misschien wel eb? Hoe hoog ligt de landingsbaan? Wat is straks de richting van de localizer? Wat een onzin ontwerp. Het onderzoek naar dit soort eilanden heeft wel een slordige 160 miljoen gekost. Puur weggegooid geld.

Haar visie en dat van Rutte 3 is weer een ramp voor Zuid- en Noord-Holland. Zo komen ze nooit van de herrie, roet, stank en fijnstof af. Zo komt er nooit grond vrij voor woningbouw. Je kunt beter een vliegveld in zee bouwen dan huizen, lijkt mij. Zo komen ook Schiphol en de hele luchtvaartsector nooit af van de nachtbeperkingen. Dan hebben we het nog niet over al dat omvliegen rond Schiphol rond en tussen dorpjes en stadjes.

Alle landen die vliegvelden in zee hebben, of net nog half op de kust, zitten er helemaal naast. Cora weet het beter. Japan met 6 vliegvelden in zee zou na de eerste direct gestopt zijn. Neen, ze bouwden er nog 5 meer in zee. Hong Kong International Airport is een vliegveld in diepe zee, wat voor een groot deel door Nederlandse baggerraars werd aangelegd. Neen, de relatief ondiepe Noordzee is ongeschikt, weet Cora.

De Maasvlakte, wie gaat er nu een zee opspuiten om er havens aan te leggen? Nu ,Rotterdam wel. Cora was nog geen minister, anders was dat niet doorgegaan. Kostte miljarden. De Deltawerken, kostten tientallen miljarden. Cora was toen nog geen minister, vandaar.

Wel onderzoek naar het zeker tientallen miljarden kostende project ‘De Hyperloop’. Cora kan het nog altijd afblazen, weet ze.

Geen onderzoek naar het honderd procent milieuneutrale elektrische luchtschip. Dat zou op termijn een vermindering van passagiers op Schiphol kunnen betekenen. Voor een fractie van het aangekondigde onderzoek, zou hiernaar onderzoek gedaan kunnen worden. Neen, geen onderzoek, Cora is tegen.

Geen onderzoek naar de luxe overdekte driewielige elektrische motorfiets. Met speciale smalle wegstroken kan je daarmee de files aanzienlijk verminderen. Goed voor Schiphol. Ook heb je dan een verdubbeling van het aantal parkeerplaatsen. Geen visie, geen geld, geen onderzoek. Cora ziet het niet zitten.

Geen onderzoek naar de Maglevtrein. Deze trein gebruikt aan energie dertig procent van een gewone trein en gaat twee maal harder dan een HSL. Voor de korte afstand kan het vluchten vervangen, komen op Schiphol weer slots vrij. Lijkt mij een onderzoek waard. Helaas, Cora is tegen, kost tientallen miljarden.

Laat ik Cora een advies geven: doe nu eens wel een onderzoek naar een vliegveld in zee aan het eind van een dijk. SchipholKatwijk is een prachtplan als overloopluchthaven voor Schiphol, is bovendien  nog eens relatief goedkoop. Geeft daarbij ook nog kustversterking, tegenwoordig ook noodzakelijk. Zo kan Schiphol heel geleidelijk afbouwen door een of meer startbanen op te heffen.
Daarbij is de aansluiting vanuit de A44 een makkie, slechts enkele kilometers onder de duinen door, heeft niemand last van. Is even wat anders dan wat Cora nu beweert dat er geen infrastructuur aanwezig zou zijn. De TU Delft kan haar helpen bij het onderzoek, daar heb ik twee jaar geleden het plan al eens toegelicht.

Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst, zei ir Lely. In 1891 was de afsluiting van de Zuiderzee te kostbaar, kostte toen miljoenen.  Met de watersnoodramp van 1916 kwamen de plannen toch weer op tafel.  Goed voorbeeld van het kalf en de put. Helaas, Cora weet veel van Fintech maar niets van bouwen. Eerst een luchtvaartnood?

De omwonenden van Schiphol wachten dan maar op de volgende minister van Infrastructuur en Waterstaat. Wie weet schrijft die eerst het rapport Finwaterbouw.

Is het misschien een idee voor politici om eens meer naar de samenleving te luisteren dan omgekeerd?

Waarom niet advies vragen aan De Nationale Denktank?

Paul Grove
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Herman Mateboer
04-03-17, 04:03
24-02-17, 09:02
Herman Mateboer
20-01-17, 10:01
Copyright Reismedia BV 2018