Met de bovenstaande opmerking krijgen wij op het kantoor van de Vakbond  van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) met grote regelmaat mensen aan de  telefoon die mij of een van de collega's, het hemd van het lijf vragen  over het beroep van cabin attendant. Wat bezielt mensen toch om werkzaam  te willen zijn in de luchtvaartsector? Is er een andere sector te  noemen die zo gevoelig is voor allerlei invloeden van buitenaf? Het  antwoord hierop zal ongetwijfeld 'ja' zijn, maar toch meen ik te mogen  stellen dat de luchtvaart bij iedere 'hobbel' weer harde klappen  oploopt. 
 Daar wil je toch niet werkzaam zijn? Of het nu een wereldwijde  economische crisis is, invoering van een vliegtaks, een nieuwe  griepvariant, een ongekende stijging van de brandstofprijzen,  een  oorlog ergens ter wereld, óf een combinatie van al dit onheil; de  luchtvaartsector krijgt dan altijd te maken met flinke  ‘koortsaanvallen’, waarbij de temperatuur binnen deze sector behoorlijk  oploopt.
 Dus iemand die een Tamiflu voor de luchtvaart weet te ontwikkelen kan  zich in mijn ogen onsterfelijk maken. “Oh, het zit even tegen?”. Hup,  pil erin en vliegen maar. Tja, dat zal wel altijd een droom blijven. Dus  daarom nogmaals de vraag: “Wat bezielt mensen toch om werkzaam te  willen zijn in de luchtvaartsector?”. Voor het antwoord op deze vraag  hoef ik alleen maar naar mijzelf te kijken. Bijna 32 jaar geleden nam ik  ook de stap om in de luchtvaart werkzaam te willen zijn omdat deze  sector een niet te stoppen aantrekkingskracht op mij had. En ook toen  had de luchtvaart te maken met allerlei tegenslagen. Maar nog steeds  durf ik te stellen dat ik het voor geen goud had willen missen. Ik  gebruik graag de kreet: ‘Never a dull moment’, omdat deze zin in een  paar woorden de luchtvaartsector omschrijft. Neem als voorbeeld eens de  laatste paar maanden zoals die door mij zijn beleefd in mijn dubbelrol  van senior purser bij een grote luchtvaartmaatschappij en voorzitter van  de VNC. 
 In 2008 stegen de brandstofprijzen tot ongekende hoogte. De grootste  klappen werden echter opgevangen door het hedgen van brandstof. In het  najaar van 2008 zakte de prijs van een vat olie met  de snelheid van een  Concorde. De grootste vijand van de luchtvaart op dat moment: het  hedgen van brandstof. De eerste maanden van 2009 geven een grote omslag  te zien want het hedgen van brandstof is ‘uit’. De wereldwijde crisis  heeft echter – zoals gebruikelijk – grote gevolgen voor de luchtvaart.  Vanwege de instortende vraag naar tickets – en vooral de duurdere  tickets – worden veel vluchten geschrapt. “Daar gaat onze  werkgelegenheid”, heb ik toen vaak gedacht.
 Vanaf dat moment stond de telefoon op het VNC-kantoor roodgloeiend  vanwege de vele ongeruste telefoontjes die binnenkwamen van onze leden.  Want minder vluchten betekent minder cabinepersoneel. Journalisten  wisten ons vanaf dat moment ook allemaal te vinden. “Wanneer gaan er  ontslagen vallen?” Dit was meestal de eerste vraag die gesteld werd.
 De VNC is echter in staat geweest om iedereen “aan boord” te houden door  mensen vrijwillig deeltijd te laten vliegen of de mensen non-activiteit  aan te bieden voor een paar maanden. Een deel van de minst seniore  collega’s gaat voor een paar maanden het cabinekorps van een low cost  maatschappij versterken en komen daarna weer terug naar hun werkgever  KLM. Dit alles met een werkgelegenheidsgarantie.
 We kregen ook nog eens te maken met een per 1 april aflopende CAO bij  Nederlands grootste luchtvaartmaatschappij. Ondertussen hebben bijna  alle bonden een akkoord bereikt over een kortlopende (1 jaar) CAO. Een  van de belangrijkste punten voor de VNC uit deze CAO is de afspraak dat  de tweede leidinggevende aan boord op de Boeing 747-combi en de Airbus  330 op vluchten van boven de 11.30 uur vliegtijd, boven de sterkte wordt  geplaatst. Dit vraagt natuurlijk enige uitleg.
 In 2004 werd het cabinepersoneel bij KLM vanwege een bezuinigingsronde  gedwongen om op deze vliegtuigtypes met een steward(ess) minder te gaan  vliegen. Gevolg hiervan was dat de tweede leidinggevende aan boord  tevens de positie van deze ‘weggevallen’ cabin attendant  moest invullen  en nog nauwelijks aan leidinggeven toekwam. Dat had weer tot gevolg dat  er een stroom van klachten van zowel crew als passagiers op gang kwam.  Vanuit de crew met name over de verhoging van de werkdruk en van de  passagierskant gingen de klachten voornamelijk over de verminderde  service. Dat laatste is duidelijk als je plotseling aan boord ‘een paar  handjes’ mist. Nu is dan de afspraak gemaakt dat op de zeer lange  vluchten weer een cabin attendant wordt toegevoegd.
 Tevreden? Gedeeltelijk, want de VNC vindt dat op alle vluchten met deze  vliegtuigtypes er een cabin attendant toegevoegd moet worden en niet  alleen op de extreem lange vluchten. Dit zou een zeer positief effect  hebben op de werkgelegenheid, de werkdruk en de service naar de  passagiers. En dat laatste houden we als belangenbehartiger van het  cabinepersoneel ook nauwkeurig in de gaten, want wij beseffen ook: ‘Geen  passagiers, geen werk’. 
 De telefoon rinkelt weer: "Ik wil graag stewardess worden en misschien  kunt u mij adviseren wat ik moet doen en ...........". Never a dull  moment !
Ton Scherrenberg
 Voorzitter Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel
 Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.
			Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat. 
					 
                 
                     
                     
                    












 
 
 
 
