Volgend jaar is het zover. Dan mag de internationale luchtvaart ook mee doen aan het Europese Emission Trading System (EU ETS). Iedere luchtvaartmaatschappij die gebruik maakt van Europese vliegvelden moest eerst een gedetailleerde administratie van alle vliegbewegingen inleveren. Op basis van de CO2-uitstoot tijdens vluchten in de periode 2004-2006 mogen airlines van de EU een bepaalde hoeveelheid CO2 per jaar uitstoten.
Als je meer uitstoot krijg je een boete, tenzij je ongebruikte CO2-uitstoot van je concurrent hebt overgenomen. Volgens de IATA gaat dit de luchtvaartmaatschappijen meer dan 1 miljard euro kosten.
Het doel van deze regeling is de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
De Europese landen praten inmiddels al bijna vijftien jaar over de Single European Sky (SES). Het streven is om in plaats van heel veel verschillende nationale verkeersleidingsorganisaties met niet op elkaar aansluitende computersystemen te komen tot één allesomvattend systeem van luchtverkeersleiding voor heel Europa. Daarnaast moet een flink deel van het exclusieve militaire luchtruim verdwijnen, zodat burgervliegtuigen niet meer honderden kilometers hoeven om te vliegen.
Deze SES is voorlopig nog heel ver weg en zal zeker niet voor het eind van dit decennium geopend worden.
Het is luchtvaartmaatschappijen er ook zonder het EU ETS alles aan gelegen om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Dat komt voornamelijk omdat CO2 een direct gevolg is van het verbranden van fossiele brandstoffen. En laat dat nou toevallig ook de grootste kostenpost van iedere luchtvaartmaatschappij zijn. Daarom is de luchtvaartindustrie al sinds de uitvinding van de straalmotor bezig met het terugdringen van het kerosineverbruik.
'Minder kerosine verbrand is minder broeikasgas dat in het milieu belandt!'
Naarmate de invoering van het EU ETS dichterbij komt, groeit het verzet van de airlines. Het is een verkapte belasting op vliegen, met als enige resultaat de verhoging van de ticketprijs. Drie keer raden wie dat gaat betalen?
Als Europa echt iets wil betekenen op het groene vlak, dan gaan we nu volgas voor de SES. Geen eindeloos nationaal gezever, maar open dat luchtruim. Vliegen wordt efficiënter, u bent eerder op uw bestemming en de uitstoot van broeikasgassen vermindert spectaculair. Bovendien voelt de ticketprijs hierbij geen opwaartse druk.
Op de een of andere duistere wijze staan vliegtuigen nog altijd in het groene verdomhoekje, terwijl zij nog geen drie procent van alle broeikasgassenuitstoot (lekker scrabble woord trouwens) ter wereld veroorzaken. Verkeersluchtvaart is een schone en veilige vorm van openbaar vervoer, die alleen maar bestaat omdat er mensen zijn die er gebruik van willen maken. Voor zaken, vakantie of familiebezoek. Misschien bent u wel een van die mensen?!
Jan Cocheret