Paul Grove: Elektrisch vliegen

Paul Grove
4 augustus 2017

De toename van het wereldwijde vliegverkeer heeft ook een toename van de uitstoot van koolstofdioxide, CO2, zwaveldioxide, SO2, stikstofoxiden, NOx en waterdamp tot gevolg. Dat de uitstoot plaatsvindt op grote hoogte maakt het probleem nog groter. De waterdamp veroorzaakt vaak hoge cirrus bewolking, dat afhankelijk is van de luchtvochtigheid op die hoogte. Dat is ook de reden dat je het niet elke dag ziet. Deze bewolking reflecteert zonlicht overdag maar houdt ‘s nachts warmte vast.

Maar gelukkig, de techniek staat niet stil. Batterijen zijn tegenwoordig aanzienlijk lichter en kunnen een veelvoud aan energie opslaan vergeleken met tien jaar geleden. Deze ontwikkeling maakt elektrisch luchttransport mogelijk. Zeker voor de korte afstand. Vluchten tot twee uur gaan nu mogelijk worden.

Het opladen van de batterijen blijft echter nog steeds veel tijd vergen, zeker bij die grote vermogens. De oplossing is om na de landing de hele batterij installatie te vervangen door opgeladen batterijen. Gelijk aan het tanken van kerosine na een vlucht. Technisch gezien kan dat binnen enkele minuten.

Ook kan men elektromotoren inbouwen in de wielen van het landingsgestel. Tijdens de start zijn aangedreven wielen veel effectiever dan de propellers. Gevolg? Een veel kortere startrol dan nu gebruikelijk. Tijdens de landing kunnen deze elektromotoren gebruikt worden om  de kinetische energie van het vliegtuig en zijn lading om te zetten in elektrische energie en weer op te slaan in de batterijen. Zo remt men tijdens de landing op de elektromotoren die dan als generator omgeschakeld worden. Dan heb ik het nog niet over de mogelijkheid om te starten en te landen op een Maglev-startbaan. Dan gebruik je voor de start geen energie van het vliegtuig en kan je tot veel hogere snelheid accelereren.

Wanneer ook vliegtuigen voor de lange afstand waterstof gaan gebruiken in plaats van de nu gebruikelijke kerosine, wordt de gehele luchtvaart groen. Helaas is de opslag van waterstof nog een groot probleem. Momenteel zijn Duitse autoproducenten volop in de weer om de waterstofauto mogelijk te maken. Wellicht komt de oplossing voor de opslag van waterstof uit die hoek.
Overigens voorzie ik een harde strijd tussen de waterstof en de elektrisch aangedreven auto, over een jaar of vijf.

Een volledig elektrisch luchtschip is al mogelijk, zie mijn eerdere blog. Het is jammer dat er geen bedrijf in Nederland is, dat deze mogelijkheid oppakt. Cargolifter in Lelystad is wat dat betreft te vroeg ter ziele gegaan. In de kleine luchtvaart zijn ze al verder. De eerste vliegtuigjes die met vier personen aan boord vier uur lang kunnen vliegen worden nu al gebouwd.

Het wordt ook belangrijk dat we elektrische energie schoon opwekken, niet alleen met zonnecollectoren en windmolens, maar ook en vooral met de volledig groene thorium kerncentrale. De kerncentrale die geen afval meer produceert en volkomen veilig is. De TU Delft is al ver met de ontwikkeling hiervan. Hopelijk ziet de politiek in dat ze deze ontwikkeling moet stimuleren.

Wanneer dit type kerncentrale ook gebouwd kan worden in een kleinere afmeting kan ze direct ingebouwd worden in het vliegtuig van de toekomst. Zo kan luchtverkeer de schoonste manier van reizen worden.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen