Vliegveld Soesterberg is het meest centraal gelegen vliegveld van Nederland. Tussen de Randstad, Brabant, Achterhoek, Twente en Noord-Nederland. Een betere locatie voor een centraal gelegen vliegveld is ondenkbaar.
Vliegveld Soesterberg werd al in 1910 opgericht, maar is nu alleen nog in gebruik door zweefvliegers. Ook is het Nationaal Militair Museum er gevestigd.
Wanneer Vliegveld Soesterberg aangewezen zou zijn als de overloop van luchthaven van Schiphol, zouden de aan- en uitvlieg routes van liggen onder die van Schiphol en boven die van Eindhoven Airport. In vrijwel alle richtingen kan gevlogen worden. Kortom ideaal.
Soesterberg heeft een startbaan van ruim 3 kilometer lang, die bovendien breed genoeg is: de algemeen gebruikelijke 45 meter. De druk classificatie van de startbaan is goed voor de zwaarste toestellen. De magnetische richting van de startbaan, oost-west, ligt gunstig op de meest voorkomende wind.
Geluidoverlast:
De omgeving is wel wat aan geluidoverlast gewend. Terwijl de zwaarste Amerikaanse jachtbommenwerpers in het verleden er af en aan vlogen zijn de bewoners uit de omgeving er gaan wonen. Het geluid van deze toestellen was oorverdovend. Dakpannen lagen te trillen op de daken, soms kwamen ze ook daadwerkelijk naar beneden.
Het geluid van een Boeing 737 of een Airbus 320 zou een fractie zijn van wat men gewend was. Vliegveld Soesterberg ligt perfect tussen de snelwegen, nabij de A1, A27, A28 niet ver van de A12 en de A50. Betere connecties met het achterland zijn haast niet voor te stellen voor een vliegveld.
Het moet wel bekend zijn dat mijn voorkeur uit gaat naar een vliegveld in zee aan het eind van een dijk als de lange termijn vervanging van Schiphol. Maar Vliegveld Soesterberg zou een perfecte tussenoplossing zijn geweest, met maar een geringe investering.
Waarom schrijf ik dit alles?
Het is voor mij een absoluut raadsel dat niet voor vliegveld Soesterberg is gekozen, maar voor het kleine poldervliegveldje Lelystad, dicht naast een belangrijk natuurgebied. Dit vliegveld had een kort en smal startbaantje. Vliegveld Soesterberg aanpassen zou slechts een fractie hebben gekost van de 650 miljoen wat op termijn aan vliegveld Lelystad gaat worden uitgegeven. Officieel kost het een stuk minder, maar dat is een trucje geweest om de plannen erdoor te drukken. De kosten van de verbreding van de A6 met een nieuwe afslag naar het vliegveld, werden voor het gemak niet meegenomen, om maar iets te noemen. Ook de gefaseerde aanleg van platform en terminal verdoezelt de werkelijke totaal kosten. Vliegveld Lelystad zal nooit maar dan ook nooit rendabel worden. De politiek beslist, de belastingbetaler betaalt en de omgeving hoort het aan.
Ik zou heel graag eens de motivatie willen horen waarom niet voor vliegveld Soesterberg werd gekozen. Ik neem aan dat er toch wel een overweging moet zijn geweest.
Vliegveld Soesterberg zou ook voor de luchtvaartmaatschappijen een stuk goedkoper zijn geweest. Veel kortere aan- en uitvliegroutes en niet langdurig laagvliegen zoals rond Lelystad. Kortom, vliegveld Soesterberg zou aanzienlijk beter voor het milieu zijn geweest.
Wanneer gekozen was voor Vliegveld Soesterberg zouden de vakantiecharters in de rij hebben gestaan om erheen te gaan, dat is mijn overtuiging. Dat is nu wel anders met Lelystad Airport.
Een gemiste kans.
Wellicht tijd voor een onafhankelijk onderzoek naar de besluitvorming in deze?
Paul Grove
[email protected]