Als je door Luchtvaartnieuws gevraagd wordt om iedere twee weken een column te schrijven, dan zeg je niet gauw nee. De afgelopen vijftien jaar heb ik in luchtvaartmagazine Piloot en Vliegtuig op onze wonderlijke wereld mogen reageren en dat blijf ik voorlopig ook nog wel even doen. Vanaf vandaag komt u mij om de twee weken ook bij Luchtvaartnieuws tegen. Het grote verschil tussen beide media is de tijd die verstrijkt tussen het schrijven en het lezen van de stukjes. Bij een magazine is die tijd ruim een maand, maar met een beetje wind mee kunt u dit stukje over een half uur al lezen.
Ik hoef het dus niet meer te hebben over de aswolk of over de staking bij British Airways, dat is nou echt wat je noemt oud nieuws. Of over de JSF die we wel of niet gaan aanschaffen. Eerst dus wel, toen even niet, maar inmiddels heeft de regering gezegd, dat we het toch doen. Het zal dus wel weer niet doorgaan. Of misschien weer wel na de verkiezingen. Want woensdag is het zover, we mogen weer stemmen.
Hoewel de westerse democratieën zichzelf min of meer klem hebben gezet door de instelling van ontelbare inspraakgroepjes, is dit toch de manier om als gewone burger nog enige invloed op onze toekomst uit te oefenen. Weet u het al? Weet u al op wie u gaat stemmen? Als ik de peilingen moet geloven, dan zijn er nog steeds veel zwevende kiezers. Al die mensen zullen uiterlijk woensdag toch ergens moeten landen. Laat ik u een beetje helpen. We geven hier natuurlijk geen stemadvies, maar een beetje hulp bij het stemmen kan geen kwaad. Ik kijk natuurlijk alleen naar de luchtvaartparagraaf. Als u bijvoorbeeld vindt dat de luchtvaart niet mag uitbreiden en dat er extra belasting moet worden betaald dan zit u prima bij de SP, GroenLinks en de Partij voor de Dieren. De ChristenUnie gaat gelukkig nog verder en wil dat er ook extra heffingen komen voor de recreatieve luchtvaart.
Aan de andere kant hebben we partijen als het CDA en de VVD, die een sterke luchtvaart met een groot netwerk van internationale verbindingen voor onze economie erg belangrijk vinden. Regionale luchtvaart wordt door hen gestimuleerd en nieuwe belastingen hoeven we van deze partijen niet te verwachten. 'Read our lips!' Nog ietsje verder zit de PVV, die Schiphol en de luchtvaart juist extra willen stimuleren door het verminderen van regelgeving. Ergens in het midden vinden we D66. Deze partij vindt luchtvaart wel heel erg belangrijk, maar uitbreiding mag niet ten koste gaan van duurzaamheid. Bovendien zijn ze faliekant tegen de doorstart van Twente als regionale luchthaven. De enige grote partij die zich wat luchtvaart betreft muisstil houdt, is de PvdA. Dan kunnen ze straks nog fijn alle kanten op. Of zijn ze het gewoon vergeten.
Wat is het toch heerlijk dat er in ons land nog iets te kiezen valt.
Jan Cocheret